Sila Jangan Klik

FOLLOW ME AND I WILL FOLLOW YOU BACK..

Iklan lagi

03 March 2010

Notis Berjimat cermat- 1 Tmn Nusa "Penghuni Didahulukan Bil Utiliti Diutamakan"

Sekarang ni sedang kecoh konsep 1 Malaysia kat luar tu.. So aku nak buat konsep sendiri pulak.. 1 Taman Nusa... mengikut konsep ini  "Penghuni  Didahulukan Bil Utiliti Diutamakan". rasanya mesti budak-budak ni x paham apa yang aku nak mencarut  petang-petang ni kan... bendanya mudah sahaja tapi u all semua yang x amik kisah...
....Cerita Nak Mula Ni...
Yang tadi tu baru mukadimah.. selaku seorang yang memegang jawatan 5K (Kebajikan, kewangan,kecerian, kebersihan, Keselamatan) dalam rumah, sudah berjuta kali diingatkan supaya kita  berjimat cermat sikit. yang ni Khas untuk 2 bil sahaja Bil Elektrik & Air.. yang bil Streamyx & ASTRO tu aku x kisah.. sebab memang tetap..tapi tentang bil api ni.. Aduh... 1 bulan mencecah 200 lebih... Air pulak 100 lebih.. cubalah u all berjimat cermat sikit.. buat macam 3 bulan pertama kita masuk dulu.. bil air kita x mencecah rm100, bil elektrik antara RM150-RM180 sahaja...
     Aku x kisah kalau duit rumah x cukup.. untuk bahagian aku, aku boleh bayar.. tapi pikirkan kawan-kawan yang lain. Sem ni pulak aku dah kurangkan bayaran untuk bil-bil, tapi u all pulak yang menambahkan bil2 ni... termasuk juga aku ek.. mudah je nak jimatkan elektrik... aku nak bagi sikit tip lah untuk u all semua... tolong fokus apa yang aku tulis ni.. JANGAN NAK PEKAKKAN TELINGA DAN BUTAKAN MATA....!!!!!

1.Penggunaan Lap Top.. kalau nak buka LapTop 24jam pon aku x kisah, pastikan sound dia sekadar boleh dengar kat telinga cukup lah.. x perlu nak bagi jiran depan tu dengar yang u all sorang je ada laptop dkt rumah.. dia orang pon ada gak.. tapi x buka kuat2 macam u all buka.. Sebab lagi kuat Sound buka.. lagi banyak dia sedut elektrik. klu nak dengar kuat2 gak.. u all pkai lah earfon.. 

2. Kpd mereka yg rajin tgok TV kat bawah tu, bila dah tengok tlg tutup, setiap kali aku turun mesti terbuka mcm tu je.. hantu ke buka? dengan kipas terbuka.. padahal x da orang kat bawah.. x da VVIP yang nk tolong tutupkan.

3. Untuk penggunaan air pula.. terutama Mesin Basuh... cuba basuh untuk kuantiti yang banyak.. rasanya kalau nak basuh sependa sehelai pon nak guna mesin melampau lah u all.. sebab aku pernah buka mesin.. tapi basuh sehelai seluar dengan sehelai baju je.. kalau dah sehelai tu, cuci je dengan tangan... x payah nak gedik2 guna mesin.. membazir amalan syaitan....mula-mula nak maki.. tapi sabar je dulu..
4. pasal dalam bilik aku x mau komen macam2.. terpulang dekat u all nak berjimat atau x.. sebab bilik hak masing-masing.. tapi aku cuma tekankan 3  yang utama sahaja...

Kesimpulannya,  "Penghuni  Didahulukan Bil Utiliti Diutamakan" memang wajar dilaksanakan, kita kena utamakan bil.. walaupun bil diutamakan, u all semua tetap i dahulukan dalam apa2 benda terutama dalam 5K tadi...

Salam 1 Taman Nusa...
Megat Zuhairi Megat Zainol Abidin,
Presiden 5K Taman Nusa...   

No comments: