Sila Jangan Klik

FOLLOW ME AND I WILL FOLLOW YOU BACK..

Iklan lagi

24 May 2010

Cinta Si Layang-Layang

...Cerita Mula...

Mungkin ramai dah lihat, aku sekadar berkongsi buat peringatan untuk semua. Gambar yang diambil oleh seorang jurufoto yang telah melariskan jualan akhbar di Perancis pada hari ia disiarkan. Di sinilah pasangan (isteri? suami?) kepada burung layang-layang ini terlantar antara hidup atau mati, kerana dilanggar oleh kereta ketika terbang rendah. 

Di sinilah ia menghantarkan makanan kepada pasangannya itu, dan menemaninya dengan penuh setia dan kasih sayang.
Sekali lagi ia terbang dan datang membawakan makanan, namun ia sangat terkejut apabila mendapati pasangannya telah mati.. Ia cuba menggerak-gerakkan pasangannya itu, satu keadaan yang jarang dilihat bagi burung atau binatang sepertinya..
Menyedari pasangannya sudah tidak bergerak, dan tidak akan kembali lagi kepadanya, ia mengeluarkan bunyi seolah-olah sedang menangisi pemergian itu dengan hiba..

Berdiri di sisi pasangannya yang sudah tidak bernyawa, merasa sedih dengan pemergian itu..  Dan akhirnya menerima hakikat bahawa pasangannya itu telah pergi meninggalkannya buat selama-lamanya.... Hidup menjadi sepi...

Begitulah kasih sayang yang Allah ciptakan antara sesama makhluq Nya.. Manusia bagaimana? Pastinya burung yg ditinggalkan pasangan ... hidup menjadi sepi... kita manusia......???

...Cerita Tamat..

10 comments:

@reltzsensei said...

cdey nyer rie..terase i lak...sebak rase aty ni..sob..sob..sob...

HairiAks said...

kalau u sedih.. bace entry.. shy shy..
mesti rasa lucu..
hoho

Herdoni Wahyono said...

Burung aja bisa 'berbagi kasih' dengan sesamanya, mengapa manusia kadang kejam dan jahat kepada sesamanya ? Kisah dan foto yang menyentuh hati. Trims sharingnya.

@reltzsensei said...

hairi : klu i bce entry tu..u yg shy..shy kank..haahahaha..

Daniel said...

Burung sendiri ada perasaan, but, kenapa manusia nada perasaan. u know, habis madu sepah dibuang jak. tiada timbang rasa. i am so sad.

lebih baik jadi burung dari manusia rite... So, kita manusia fikir-fikirkan.
Tuhan udah beri akal fikiran..

nas said...

err...sedey tgok...isk3...burung tu betol ker? ermm...kalu betol ag sedeyy..

HairiAks said...

Ril.. motif i bacetiba2 i yg jadi shy.. i yg shy or u..hahaha..

HairiAks said...

Herdoni..
betul tu.. manusia skrg ni bkn setakat kejam.. lebih dari tu..
ish2.. apa nak jadi dgn dia owg ni kan..

HairiAks said...

Daniel..
Biasa lah tu..
kita ni rambut je sama hitam..
Tapi hati lain2..
betul x..
so, sabar je lah...
ada hikmah yg berlaku disebalik apa yg terjadi..
ngee..

HairiAks said...

Nas..
yg tu mmg burung betul2..
bukan plastik or mainan punya..
mmg btul2 terjadi...
mmg sedih kan?