Sila Jangan Klik

FOLLOW ME AND I WILL FOLLOW YOU BACK..

Iklan lagi

25 June 2010

Perlunya Cuci Buah Pakai Air Garam!!!

...Cerita Mula...

Salam semua, minggu ni aku lebih suka post entry pasal makanan dan buah-buahan. Kalau anda belum tahu, tema minggu ni buah-buahan dan makanan. So, anda layan je lah. Hari ni aku nak bagi tahu satu dunia kenapa perlu cuci buah guna air garam.

Ha ha ha.. buah pulasan. Sekali tengok memang sedap. Dua kali tengok kompom tak mau makan. Nak tau kenapa. Jom tengok gambar bawah ni... 


Yokk.. tengok dalam air garam yang telah direndam dengan buah pulasan tadi. Nampak ulat dalam air tu, sekali tengok macam ulat nangka yang selalu joget joget kalau jatuh dekat tanah. 


Setelah diteliti menggunakan kanta pembesar, ha ha ha...  ini dia, ulat yang suka joget joget masa musim dingin. Bak kata adik aku, macam ulat beluncas. Kalau kita bela lagi dua 3 minggu dia bertukar jadi Kupu kupu. Ya, kupu kupu. Mungkin juga boleh jadi rama rama. Kalau tambah lagi 6 bulan dah boleh jadi Kupu Kupu gergasi dekat Alamanda, Putrajaya. he3..

...Cerita Tamat...

15 comments:

lady XOXO said...

waaaaaaaa.. biar toi... takot ar.... balik nk bgtau mama.. ma jaga2 PRINCE ckp sekarang nie aper pown kena cuci... sayur ker... aper ker.. nice info.. anyway ari tu xoxo nk masak sayur kobis.. .adoiyai... ulatttt bnykkkk.. aper lagi.. terus rasa GELIMAT ... namo2 mkn kobis dah.. anyway tq for ur info

tim said...

eei...geli.....

~suNshiNe~ said...

eh2..betul ke..nanti nak try buat, ada ulat ke tak..
uish..geli2..

shameel Iskandar said...

gelinya tengok ulat tu. susuah btol mau pastikan buah2an dan sayur2an benar berkualiti

AnjungUmmi said...

betul tu....wajib basuh..ooo!!!

senandung semalam said...

yax....
geli gle....
wekkk..

~ thalhazlin ~ said...

eee.. thanks anyway for the info! baru tahu neh.

EDDY DY said...

betul2 tu kena cuci..msaih lagi aku ingat entri ko yg lepas pasal lintah kat kangkung tu..sampai sekarang aku mmg berhati2 pasal makanan segar nih...ermmm buah pulasan ni kegemaran aku....ada ulat yerk...

Lelaki Ini said...

geli giler!

mR.sYaH said...

naseb aku xmkn buah ni...

Izan Ishak said...

betul3..sebaik2nya mmg cuci ngan air garam...sayur n buah semua. petua dari MIL juga~

maiTuty said...

euwww sgt geli..
meremang-remang bulu roma tgk pics nie..
euuwww....

lps nie msti fobia nk mkn buahh...

sweetie2010.blogspot said...

Salam,

La banyaknyer ulat.Betulla prince patutlah buah tu dicuci dulu ngan air garam. Tak tahu langsung banyaknyer ulat lembik2 camni. Tapi kalau dah basuh air garam tu gerenti mati ker atau ulat tu pengsan jer.hehhe

iza said...

huhu.....sering bulu tengkok tgk gbr last tu......

Shey Hemsem said...

oh no ! ulaattt~